22 November 2013

Life as a lucky chain.

Assalamualaikum ~

Motip ape Nad, motip?

Wajib memulakan entri dengan meletakkan selfie membangangkan diri. Iyolah, dah aku nak cerita pasal diri sendiri, maka gambar pun haruslah relevan, bukan??

Anyway, this post is mostly about my journey through my education years and how I survive in the high ranks in classes and school.

But before that, what is a lucky chain? (Please understand that this is my own definition and is not legit in any way possible, so don't use it in formal writings)
A lucky chain refers to someone who has their whole future platter in front of them and they never break this path anyhow no matter what they do, they will always become the one that people expect to excel in life.

I got this term because I've always paid attention to High School Musical and felt that I have something in common with Gabriella Montez.


Uhmmmm.....















*krik krik*
*krik krik*

Screw it, just read ahead.

1. Zaman baby-baby
Ini zaman aku hensem tahap gaban dengan rambut terpacak. Masa aku baby dulu, mama cite kat aku masa umur aku setahun jagung (tak, ni memang literally setahun) aku dah fluently count from one to ten in English. She said that was a very impressive thing so aku pun angguk-angguk je lah ye kan aje apa mama aku cakap. Honestly, aku pun taktau pada range umur berapa sebenarnya kanak-kanak boleh fluently buat apa yang aku buat. Aku tak pernah ada adik dan aku tak pernah jaga anak orang, so aku taktau. Aku ikutkan je cakap mak aku. Dah dia kata aku pandai, aku pun alhamdulillah kan je la.

Masa dekat Denver dulu, mama aku tak pernah ada masa nak mengajar aku properly sebab dia selalu busy babysit anak orang aside from jaga anak dia sendiri. She thought that she never had the time to give me proper early education. But when it comes to the time balik Malaysia, when I was like 4 years old, she decided that she needed to start teaching me how to read. So satu hari dia keluarkan buku suku kata (alah yang S-A = sa, T-U = tu, SATU tu an). Dia ajak la aku baca sekali. Lepas tu dia cakap aku kata "Saya taknak baca buku nilah!" And then dia tanyalah nak baca apa. Dia kata aku bangun pergi amek buku cerita tebal seinci (cerita dongeng yang di-Melayukan, buku tu mana tah dah hilang, last time aku ngadap buku tu pun dah rabak bagai) and then aku baca depan dia dengan muka selamba. She said she was shocked and that she was ashamed of how she did not know when and where did I develop my reading skills. Konklusinya, aku pun taktau aku ni belajar dari mana. Macam magic pun ada jugak tetibe tau sendiri. Toyol. Menakutkan aku ni.

2. Pre-school/kindergarten/TADIKA (call it what you want)
First time aku masuk Tadika KEMAS was when I was 5, and immediately my teachers made me the Penolong Ketua. They were impressed by my very many skills of fluent speaking, brave nerves, good at art and all that jazz. Although right now kau nampak aku macam havoc sebab berani menghadap crowd, aku sebenarnya sangat pemalu depan orang. Siyes cakap la, all I do now in front of people I just met is anguk-angguk to what they say and giving awkward laughs afterwards. Tapi when it comes to going up on stage, aku sentiasa menantikan benda ni. Hati aku kering, jenis boleh ajak main Truth or Dare sebab I'll do almost anything just to have fun. So yeah, I was an excellent little kid who waktu Hari Q (hari penyampaian hadiah) orang pun naik bosan tengok muka aku naik pentas. Nasyid aku, ulik mayang aku, story-telling aku, dancing pun aku, amek hadiah pun aku. Aku pun naik bosan main tukar-tukar baju. Masa aku umur 6 tahun pun cikgu amek aku jadi Ketua. Ikrar pun aku kena baca.

3. Sekolah rendah
This was a long 6-year-journey and I had always been in the first class and I had teachers everywhere who loved me. To cut to the chase, from Penolong to Ketua to Pengawas to Penolong Ketua Pengawas (yeah, I wasn't Ketua Pengawas itself which never really did make sense to me). I excelled perfectly and got 5A's for my UPSR. At one point, masa ada perjumpaan guru dan ibu bapa (the one where your parents come and sign your report card and ask teachers how you've been doing in class and kasi cikgu rotan kalau anak buat salah tu), my teacher asked my mom impressively, "Akak, Nadrah mesti kat rumah kerjanya belajaaaar je kan? Pandailah dia. Akak buat macam mana, eh?" Sumpah aku cakap time tu mak aku tergelak habis. Lepas tu dia kantoikan aku kat cikgu cakap aku duk umah manede belajar. Pemalas. Yep, dia guna perkataan tu. PEMALAS. See, mak aku sendiri mengaku aku pemalas. Wa cakap sama lu wa memang jenis tak faham erti belajar. Aku duk umak satu je masa kecik, melukis melukis melukis. Aku tak suka menyemakkan otak dengan study bagai, nak relaks, relaks je la. buat apa nak stress?? Sekolah rendah actually was my ultimate glory moment because I remember that I was a Doktor Muda and we competed in competition and organised our own quiz and all the things that totally helped me stand out. Although I got my first C on my Science exam during Darjah 5. I did, and I was shocked. I never got anything below B. On the last penyampaian hadiah during Darjah 6, I got the award for Tokoh Akademik Terbaik throughout my whole school years though.

4. Sekolah menengah (Form 1-3)
This was actually where my weakness started to show itself. Although I was in the same top class three years in a row, I was on a downward spiral. People from different places and school come to invade this one school and my class had a bunch of smart ass people, and I just wasn't one of them hardworking people. I don't like to studyyyy!! When I was in Form 1, I got my first E because I failed my Sejarah. Sejarah was complete and utter bullshit to me. What's the point belajar pasal orang dah mati? Dahlaa buku teks sekepuk. Ingat aku ada hati agaknya nak baca. Pastu tambah pulak Math dah start buat algebra. Masuk pulak alphabet dalam nombor. Ahh, memang tak ah!! My two best friends had to help me go through three difficult years of Math (sebab I really hate Math) and time ni aku memang ligat meniru masa exam. Result aku pun macam cibai gak. Time ni start la jatuh nombor 7, 9, 10 dalam kelas. Yelah, orang dah biasa dapat nombor 1, 2, 3 tetibe jatuh bagai memang down terus la kan. Nombor paling teruk pernah aku dapat was 27. Cibai. Tapi time PMR, alhamdulillah I got 7A's. Tapi sejak zaman aku, 7A dah takde nilai. Kurang satu A je padahal tapi orang dah tak pandang.

5. Sekolah menengah (Form 4-5)
Disebabkan aku berjaya dalam PMR, my parents sent me to boarding school walaupun aku taknak. Aku dapat course Mechanical Engineering. Puihh! Tak minat langsung pastu kena paksa. Tapi time ni aku dah top balik. Walaupun bukan antara excellent students, aku tetap antara yang intimidating sampaikan excellent students pun rasa tercabar. Lepas tu ada pulak perkara paling ajaib berlaku. Sejarah aku sume atas 90. I sh*t you not, aku jatuh cinta dengan Sejarah. I'm serious. Bila evaluate balik, Sejarah was the best subject to handle in school sebab senang gila kot Sejarah ni. And my Modern Math was just as bad during Form 4 until Percubaan SPM, I got D and E oftenly. But during the final study week, I managed to pull it together and bila aku belajar betul-betul, aku sedar yang Math Mod senang gila tahap cipan je rupanya. Aku dapat A- masa SPM. Tapi Add Math aku memang cantik. Dari awal sampai akhir sekolah Add Math aku G. SPM aku Add Math pun G wehh. Sumpah tak memain. But I got 6A's for my SPM, including the subject for Mechanical Engineering eventhough I was not interested in it. Siapa budak Mechi silalah jangan main-main sebab dekat sekolah, Mechi la subjek kejuruteraan yang paling senang. All in while, I kept myself busy with extra curricular such as debate team and become Ketua Kamar (ketua dorm, whatever sekolah korang panggil) and such.

P/S: Believe it or not, during final study week, I was still busy working on doodles and throughout half the year, I literally kept my MP3 Player stuck to my ears even in class waktu cikgu tengah mengajar. I didn't give a single crap about anything and I scared my friends because they think I'm friggin abnormal.

6. Currently running: University life
Sebenarnya aku rasa aku tak layak cerita pasal U sebab aku pun baru je lepas satu semester. Pedehal nye tetibe nak cakap pasal U an. Mentah lagi nak cite tapi takpelah aku cite la jugak sikit-sikit. So, aku amek graphic, under UiTM. Aku kat Kampus Alor Gajah, tempat yang paling aku sayang atas muka bumi ni. At first, I was struggling with this course and I still am. Kalau rajin, read my previous entries to see how I've been facing my university life at Lendu tersayang. Somehow, I managed to overcome it and got 3.61 on my first sem. I got Dean's List. Alhamdulillah. But for the upcoming semester, I'll be venturing into more college activities as I was selected to be a JPK and I'd have to struggle harder for the difficult subjects and face more endless, sleepless nights. I'll try hard not to break this path and insha-Allah, I'll make sure to get 3.5 and above until I graduate.

Wish me luck, and I'll probably give a little tips later on how to stay excellent without burdening your mind and brain.